En av de vanligaste orsaken till att man som privatperson eller företagskund vänder sig till en extern WiFi-support är att uppkopplingen upplevs som långsam. Men innan du tar hjälp av en support kan det vara värt att undersöka om så verkligen är fallet. För ibland kan det istället vara den webbtjänst du använder som för tillfället har hög belastning på sina servrar.
Du kan testa din internetuppkoppling från vilken mobil enhet som helst. Det finns flera olika webbtjänster som kontrollerar din uppkopplingshastighet. En av de mest populära tjänsterna är Internetstiftelsens webbtjänst Bredbandskollen. Med hjälp av denna kan du ta reda på hur pass snabb eller långsam din uppkoppling faktiskt är. För bästa resultat bör du göra flera mätningar vid olika tillfällen under dagen. På så vis eliminerar du risken för ett testresultat som av någon anledning inte stämmer helt överens med verkligheten.
En bra tumregel är att du bör uppnå en hastighet om åtminstone 80 till 90 procent av den bredbandshastighet som du köper av din internetleverantör. Det kan även vara värt att lägga märke till såväl uppladdnings- som nedladdningshastigheterna för att säkerställa att du har en tillräckligt bra uppkoppling både uppströms och nedströms. Även latensen är en viktig faktor som påverkar din hastighet – ju högre fördröjning desto långsammare upplevs ditt WiFi.
Om du har testat hastigheten i ditt trådlösa nätverk och kommit fram till att du inte får den hastighet som utlovas av internetleverantören, bör du försöka optimera nätverkets prestanda. Känner du inte redan till hur du går tillväga för att göra detta gör du bäst i att kalla in en extern WiFi-support för att få hjälp.