Det första steget vid felsökning av tekniska problem med WiFi och internet problem, i synnerhet de som är relaterade till nätverksutrustning, är att göra en omstart. Genom att starta om routern och modemet kommer du att rensa minnet och återställa eventuella problem som är kopplade till detta.
Har du ingen aning om hur du ska göra för att starta om routern och modemet? Ta då kontakt med oss så hjälper vi dig med detta!
2. Säkerställ att du ansluter till rätt nätverk
Nästa steg är att säkerställa att din enhet inte försöker ansluta till fel nätverk, till exempel grannens WiFi eller en repeater som inte är installerad på rätt sätt. För det kan nämligen vara så att det är just detta som förhindrar dig från att få åtkomst till internet. Om det skulle vara på detta viset spelar det ingen roll om ditt trådlösa nätverk är igång och anslutet till nätet, du kommer ändå inte kunna surfa på internet.
Detta problem med WiFi är faktiskt vanligare än vad man kan tro. Så ta inte för givet att du försöker ansluta till rätt nätverk.
För att kontrollera vilket nätverk du försöker ansluta till, öppnar du WiFi-inställningarna på din enhet och kontrollerar namnet på det nätverk som du försöker koppla upp dig mot. Om namnet inte känns bekant är det sannolikt inte rätt nätverk.
Ibland kan det också hända att en WiFi-extender använder samma nätverksnamn som din router. Om du tror att så kan vara fallet, kan du starta om din WiFi-extender eller tillfälligt kopplar ur den för att se om du då får åtkomst till nätverket. Om du nu kan surfa på nätet, betyder det att det är hos din WiFi-extender som ditt problem med WiFi ligger. Du kan då gå vidare med din felsökning med den vetskapen.
Värt att notera när det kommer till WiFi-extenders är att det inte är en utrustning som vi rekommenderar. Vår rekommendation är alltid att du använder accesspunkter med kablar dragna till dessa från din router. Accesspunkter är nämligen mer effektiva än WiFi-extenders och en kablad uppkoppling mellan dessa och routern är mer stabil och snabbare än en trådlös sådan.
3. Se till så att du får en IP-adress
Tro det eller ej, ett inte helt ovanligt problem med WiFi är att man är ansluten till en router och har full trådlös täckning men ingen internetuppkoppling. Detta problem har inte att göra med anslutningen till din router utan snarare med din routers uppkoppling mot din internetleverantör. Allt fungerar som det ska i ditt nätverk förutom att du inte kan surfa på nätet.
Detta problem kan du avhjälpa genom att se till så att du får en giltig publik IP-adress. Så här kan du gå tillväga för att kontrollera detta:
1. Logga in till din routers kontrollpanel som administratör.
2. Hitta en sektion i inställningarna som heter Status eller Network Status.
3. Kontrollera så att din IP-adress som du ser där är giltig.
4. Förnya din IP-adress vid behov genom att klicka på en knapp märkt Renew eller liknande. Du får då en ny IP-adress från din internetleverantör. Observera att denna process kan ta några minuter att slutföra.
5. Om du inte kan förnya din IP-adress eller inte hittar knappen för att göra detta, bör du kontakta din internetleverantör för ytterligare vägledning. Detta då problemet snarare ligger hos dem än hos din nätverksutrustning.
Om du känner dig bortkollrad av ovanstående steg, kan du enkelt få hjälp med att skaffa en IP-adress genom att ta hjälp av oss.
4. Försök med en annan DNS-server
Om du fortfarande har problem med WiFi, kan din enhet vara ansluten till en DNS-server som antingen är offline eller inte fungerar som den ska. Då spelar det ingen roll hur stark signal du har, du kommer ändå inte kunna komma ut på nätet.
Testa därför att använda en annan DNS-server genom att lokalisera en sådan och därefter ändra DNS-inställningarna på din enhet. Kontrollera sedan så att du kan ladda webbsidor på internet.
Detta kan låta som rena grekiskan för de flesta vanliga datoranvändare. Vi hjälper dig dock gärna med dina problem med WiFi!