Låt oss ge ett konkret exempel på hur du kan utföra felsökning enligt uteslutningsmetoden. Ponera att du är i färd med att skriva ut inbjudningarna till en fest men har skrivarproblem. Du kanske har en vag idé om vad problemet kan bero på, och du testar dina tester en och en för att utesluta möjliga orsaker.
Till att börja med bör du kontrollera att skrivaren är ansluten till eluttaget och påslagen. Om problemet inte ligger där kanske du går vidare genom att kontrollera att bläckpatronen inte är tom samt att det finns papper i mataren. Skulle inte heller någon av dessa potentiella orsaker ligga bakom problemet behöver du testa andra åtgärder. Du kan även välja att ta hjälp av en livlina i form av en professionell support med PC.
För sakens skull tänker vi oss dock att du fortsätter med din felsökning. Du kanske kontrollerar så att skrivaren och din PC har kontakt med varandra. Om du nyligen har uppdaterat ditt operativsystem kanske systemuppdateringen på något sätt har stört ut skrivaren. Om så inte är fallet behöver du dock fortsätta felsöka genom att utesluta den ena möjliga åtgärden efter den andra.
Nästa steg kan vara att kontrollera så att skrivarens USB-sladd är ansluten till din dator. För du skulle ju ha kunnat råka dra ur sladden i samband med att du städade på hemmakontoret. Om du sätter i USB-sladden och skrivaren plötsligt börjar fungera igen, kan du alltså vara helt säker på att detta var problemet. Detta är förstås bara ett exempel på ett PC-relaterat problem som du skulle kunna drabbas av. Värt att notera är också att du kan ta hjälp av en PCsupport om du inte har tid eller möjlighet att själv felsöka din dator och dess kringutrustning.